Deel deze pagina
Elektrisch rijden met een bestel- of vrachtauto
Bij de overgang van diesel naar elektrisch komt het een en ander kijken. Wat dat zoal is, beschrijven we aan de hand van de volgende onderwerpen, gericht op de elektrische bestelauto. Elektrisch rijden met een vrachtwagen is ook mogelijk, maar vergt meer maatwerk. Hierover vind je verderop deze pagina meer informatie.
Wil je een gratis elektrisch besteladviesgesprek aanvragen? Klik hier voor meer informatie of vraag hier een gratis adviesgesprek aan.
Voertuig
Bestelauto’s zijn er in verschillende uitvoeringen en (nog) niet allemaal beschikbaar in een elektrische variant. Daar komt wel verandering in. Welke elektrische bestelauto’s nu al verkrijgbaar zijn, lees je hier.
Passend inzetprofiel
Het 1-op-1 vervangen van een diesel bestelauto door een vergelijkbare elektrische variant kan alleen bij een passend inzetprofiel. Zo’n inzetprofiel bestaat uit:
- Het maximaal dagkilometrage: een inzet waarbij het aantal dagelijks te rijden kilometers binnen de actieradius valt zodat niet tussendoor opgeladen hoeft te worden. De meeste modellen kunnen 200 km of meer rijden op 1 acculading.
- Gemiddeld laadvermogen (kg): het accupakket weegt relatief veel, waardoor het maximaal laadvermogen afneemt. Een gewone VW Crafter (met 3,5 ton GVW) heeft bijvoorbeeld een laadvermogen van 1,4 ton, de VW e- Crafter heeft een laadvermogen van 1,0 ton. Als gemiddeld niet meer dan zo’n 70% van het laadvermogen wordt gebruikt, is elektrisch rijden een optie.
- Veel stadsgebruik: een elektrische aandrijving is bij uitstek geschikt voor stadsgebruik als je veel moet optrekken en afremmen. Het verbruik van een dieselvoertuig ligt in de stad ook relatief hoog.
Kosten
De aanschafprijs van een elektrische bestelauto is op dit moment nog hoger dan die van een vergelijkbare dieselbestelauto. Daarnaast is de restwaarde en daarmee de afschrijving nog onzeker. Toch kan de total cost of ownership (TCO: de kosten over de looptijd dat het voertuig in gebruik is) voor een elektrisch voertuig gunstig uitpakken, vooral vanwege de lagere ‘brandstof’- en onderhoudskosten. Daarbij gelden voor elektrische voertuigen fiscale en financiële stimuleringsmaatregelen zoals de aanschafsubsidie die gunstig zijn voor een lagere TCO.
Energiekosten
De energiekosten per kilometer liggen bij elektrisch rijden lager dan bij diesel. Dit is wel afhankelijk van de locatie waar het voertuig wordt opgeladen. Energietarieven voor bedrijven (op de zaak) zijn vaak het goedkoopst. Ook thuisladen bij de medewerker is voordelig. Op deze locaties is wel vooraf een investering nodig in eigen oplaadpunten, voordat je kunt profiteren van deze lage verbruikskosten. Bij openbaar laden of snelladen is er geen investering nodig in laadpalen. Deze investering doet de gemeente of exploitant. De gebruiker betaalt hier wel een hoger kWh-tarief. Snelladen is veruit de duurste vorm om het voertuig op te laden.
- Laden op het bedrijf: 0,26 euro per kWh
- Thuis: 0,34 euro per kWh
- Publiek laadpunt: 0,34 euro per kWh
- Snellaadstation: 0,68 euro per kWh (zonder abonnement)
Bovenstaande kosten zijn een gemiddelde. Raadpleeg je energieleverancier voor de meest actuele tarieven.
Onderhoudskosten
Omdat elektrische voertuigen veel minder onderdelen bevatten die kunnen slijten (zoals: filters, pakkingen, draaiende delen, uitlaatsysteem) is de kans op een defect aanzienlijk kleiner. Hierdoor is minder onderhoud nodig en zal de elektrische bestelauto minder vaak bij de garage staan. Daarmee bespaar je kostbare werktijd en euro’s.
Subsidies en andere financiële voordelen
Op dit moment stimuleert de Rijksoverheid het elektrisch rijden met een aanschafsubsidie voor elektrische bestelauto’s, een milieu-investeringaftrek (MIA) op een elektrische bestelauto en op de aanschaf van laadpalen. Ook is een elektrische bestelauto vrijgesteld van motorrijbelasting en geldt er een lagere bijtelling.
Subsidieregeling elektrische bestelauto’s (SEBA)
Elektrische bestelauto’s zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder in de aanschaf. Daarom stelt de Rijksoverheid vanaf 15 maart 2021 een subsidie beschikbaar voor ondernemers voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelauto. Het subsidiebedrag is 10% van de nieuwprijs, met een maximum van 5.000 euro. Als kleine onderneming* of non-profitinstelling is het subsidiebedrag 12% van de nieuwprijs, met een maximum van 5.000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bestelauto aantrekkelijk maken, zoals milieu-investeringsaftrek. Klik hier voor advies op maat.
*Bekijk hier de definitie van een kleine onderneming volgens het RVO.
MIA
Heb je een elektrische bus, dan kan je profiteren van een milieu-investeringsaftrek van 45 procent van het investeringsbedrag van de elektrische bus minus € 11.000.
Toelichting: Over de eerste € 11.000 ontvang je geen milieu-investeringsaftrek. Voorbeeld: Je investeert in een elektrische bestelauto ter waarde van € 50.000. De investering komt dan ten hoogste voor € 50.000 – € 11.000 = € 39.000 in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.
De MIA kan worden aangevraagd naast de subsidie voor de aanschaf van een elektrische bestelbus (SEBA).
Belangrijk: Maak je gebruik van subsidie voor de aanschaf van een elektrische bestelauto (SEBA)? Dan moet je deze subsidie opgeven bij de melding voor de MIA. Naast de hierboven vermelde € 11.000 gaat dit subsidiebedrag ook af van het aanschafbedrag van het voertuig dat je opgeeft in uw MIA-melding.
Let op: Om een aanvraag te doen voor de SEBA mag je de bedrijfsauto(‘s) nog niet hebben gekocht. Je moet in het bezit zijn van een niet-bindende overeenkomst als je de aanvraag indient. In de praktijk betekent dit dat je eerst gebruik maakt van SEBA. Is de overeenkomst definitief gemaakt? Meld dan de bedrijfsauto(‘s) binnen 3 maanden na je investering bij de MIA.
Als je op een parkeerplek op je eigen bedrijfsterrein een slim laadpunt plaatst, is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de MIA-regeling. Deze regeling geldt voor investeringen tot €2.500,-.
Wil je meer weten? Klik dan hier voor informatie over de SEBA/MIA en de MIA-regeling.
Motorrijtuigenbelasting
Elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. In 2025 betaal je voor een elektrische bestelauto nog 25% van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.
Bijtelling
Naast de verschillende aftrekposten en subsidies geldt vanaf 2023 ook een verlaagde bijtelling van 16% tot €30.000 van de fiscale waarde van een elektrische bestelauto als je er ook privé mee rijdt. Voor het meerdere van €30.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%.
Vrijstelling C-rijbewijs
Elektrische bestelauto’s zijn door het gewicht van de accu’s zwaarder dan vergelijkbare dieselvoertuigen. Om het elektrisch rijden met bestelauto’s te bevorderen is een aparte vrijstellingsregeling in het leven geroepen. Vanaf 1 januari 2023 mogen bestuurders met een B-rijbewijs een zero-emissiebestelvoertuig tot maximaal 4.250 kg besturen. Hiermee krijgen zij een vrijstelling voor het C-rijbewijs dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. Aan deze vrijstelling zijn de volgende voorwaarden verbonden:
- De bestuurder moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs
- Je moet kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3.500 kg is toe te wijzen aan het batterijpakket.
Meer informatie over de vrijstellingsregeling is te vinden op de website van opwegnaarZES.
Opladen
Het ‘tanken’ verloopt met een elektrisch voertuig natuurlijk anders dan met een dieselvoertuig. Elektrische bestelauto’s hebben in principe dezelfde oplaadmogelijkheden als elektrische personenauto’s. Voor elektrische vrachtwagens geldt dat niet, omdat deze een zwaarder oplaadvermogen nodig hebben. Voor elektrische bestelauto’s zijn er feitelijk drie opties voor het opladen. Deze opties kun je met elkaar combineren:
- Bij een openbaar laadpunt
- Op de zaak/bij uw kantoor
- Thuis (bij de chauffeur)
Openbaar laden
Een openbaar laadpunt is een oplossing wanneer je geen parkeerplek hebt op eigen terrein. Openbare laadpunten zijn overal in Nederland beschikbaar en wekelijks worden nieuwe palen geplaatst. De gemeente Rotterdam heeft een strategie ontwikkeld om de uitbreiding van het laadnetwerk in en om de stad te versnellen: lees hier meer over elektrisch rijden en laden in Rotterdam.
Als je onderweg bent met een elektrische bestelauto en de batterij is bijna leeg, dan kun je ook onderweg snelladen. Dit kan in Nederland onder meer bij Fastned. Dit zijn elektrische snellaadpunten, vaak bij tankstations langs de snelweg, waar je in korte tijd kunt laden. Tussen de tien minuten en drie kwartier, afhankelijk van hoeveel je wilt laden.
Voor laden bij een laadpaal heb je een laadpas nodig. Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen in Nederland. Deze verschillen in prijs en soms ook in de laadpunten waarbij u kunt laden. Als je veel in het buitenland moet laden, is het goed om je te verdiepen in een geschikte pas voor laden in het buitenland. Dit kan namelijk sterk verschillen. Er zijn verschillende apps beschikbaar die inzicht geven in laadpunten door heel Europa zoals Newmotion app, Oplaadpalen.nl of Googlemaps. Vaak kun je ook zien of een laadpunt beschikbaar of bezet is.
Laden op de zaak
Het kan erg praktisch zijn om laadpunten te hebben bij je bedrijf. Houd bij de aanschaf van een laadpunt minimaal rekening met:
- De aansluitwaarde: dit is het wattage dat je maximaal kunt gebruiken voor het laadpunt. Je kunt de aansluitwaarde opvragen bij de netbeheerder, soms staat het op de jaarafrekening.
- De beschikbare ruimte/parkeerplekken op het eigen terrein.
- De hoeveel elektrische (bestel)auto’s.
- De snelheid waarmee auto’s geladen moeten worden.
Laden thuis
Het is ook mogelijk om thuis een laadpunt te installeren. Dit kan gunstig zijn, aangezien de auto meestal de hele nacht de tijd krijgt om te laden. Het is belangrijk op een aantal zaken te letten:
- De aansluitwaarde
- De hoeveelheid ruimte/parkeerplekken
- Het aantal dagelijkse kilometers (dus hoe vol moet de batterij elke dag zijn)
Als je geen parkeerplekken op eigen terrein hebt en/of thuis laden ook niet mogelijk is, kun je bij de gemeente openbare laadpunten aanvragen. Advies en begeleiding kun je krijgen via:
Eneco E-Mobility
088 – 17 077 00
www.eneco-emobility.com
Shell Recharge
088 – 01 095 00
www.shell-recharge.com
EV Box
088 – 77 554 44
www.evbox.nl
Meer informatie over elektrisch rijden is te vinden op de website van opwegnaarZES.
Chauffeur
De chauffeur is een belangrijke factor in het elektrisch rijden, vooral omdat het rijgedrag medebepalend is voor de actieradius en daarmee voor een (bedrijfseconomisch) goede inzet van een elektrische bestelauto. Elektrisch rijden is ‘nieuw’, en anders dan rijden met een diesel. Het is daarom raadzaam de (toekomstige) chauffeur zo veel mogelijk mee te nemen in de overgang naar elektrisch rijden:
• Leg goed uit aan de chauffeurs waarom je als bedrijf elektrisch wilt gaan rijden;
• Elektrisch rijden is een verandering maar veel chauffeurs willen daarna nooit meer anders;
• Betrek ze bij de keuze voor het voertuig en laat ze een testrit maken als dat mogelijk is;
• Laat ze de elektrische bestelauto goed leren kennen, eventueel met een (online) rijtraining.
Rijgedrag
Elektrisch rijden vraagt om een nieuwe mindset. Waar je met een benzine- of dieselauto de tank op ieder gewenst moment kunt bijvullen, moet je bij een elektrische bestelauto meer plannen. ‘Parkeren is laden’ is de regel bij elektrisch rijden. Als je bijvoorbeeld met de bestelauto naar een klant rijdt, is het goed om van tevoren te checken waar in de buurt de laadpunten aanwezig zijn. Daar kun je dan eventueel je voertuig parkeren. Daarnaast is het bij een elektrische bestelauto vaak niet nodig de accu 100% op te laden. Als je bijvoorbeeld maar 35 kilometer heen en weer hoeft te rijden, kan er opgeladen worden tot 100 kilometer. Dan weet je zeker dat je de rit kunt uitvoeren. Dit scheelt in laadtijd.
Andere rijtips voor de elektrische rijder:
• Gebruik regeneratief remmen op de juiste manier. De batterij wordt opgeladen als je je voet van het gaspedaal haalt of als je op het rempedaal drukt;
• Accelereer met mate en rij vloeiend;
• Verwarm of koel de bestelauto voor als er aan een laadpaal geladen wordt voorafgaand aan een rit. Dit vergroot de actieradius, omdat de auto al op de juiste temperatuur is voor je start met rijden;
• Let op de bandenspanning: een juiste bandenspanning kan het verbruik met 5% verminderen en dus de actieradius van het voertuig vergroten.
Meer informatie over rijtrainingen met elektrische bestelbussen is onder meer te vinden bij de volgende aanbieders:
Advanced Driving
06-21 55 23 21
www.advanceddriving.nl
ANWB Rijopleiding
088 – 214 09 00
www.anwb.nl
Prodrive Academy
0320 – 284 688
www.prodriveacademy.nl
Rijvaardigheidscentrum Lelystad
0320 – 783001
www.rijvaardigheidscentrumlelystad.nl
Logistiek
Het huidige gebruik van een dieselbestelauto volledig 1-op-1 vervangen door een elektrische variant zal niet altijd (financieel) lukken. Met de volgende logistieke aanpassingen is het wel mogelijk om elektrisch te gaan rijden:
- Inzet van een kleinere bestelauto: modellen als de Kangoo z.e en Nissan eNV200 zijn al een tijdje op de markt en zijn goedkoper dan de elektrische varianten van de ‘standaard bestelauto’ (zoals de Renault Master) maar bieden wellicht voldoende mogelijkheden voor wat je bedrijf nodig heeft.
- Inzet Licht Elektrisch Vracht Voertuig (LEVV): als het werk vooral in de stad plaatsvindt, vanuit de (rand van de) stad is een (elektrische) vracht/bakfiets of een bijzonder elektrisch (niet gekentekend) voertuig zoals een Goupill, Addax, Seval of Iyyo een optie. Een van de voordelen van dergelijke voertuigen is dat deze kleiner zijn dan bestelauto’s en daarmee in de drukke stad vaak sneller op hun plek zijn. Daarnaast zijn ze een stuk beter voor het milieu en stiller. Verschillende bedrijven zetten deze voertuigen al in voor het vervoer van goederen in de stad.
- Een elektrische bakfiets komt in aanmerking voor MIA en VAMIL
- Een bijzonder (niet gekentekend) elektrisch voertuig komt in aanmerking voor MIA, maar niet voor subsidie (SEBA)
- Een compact elektrisch voertuig op kenteken wordt beschouwd als elektrische bestelauto (voertuigcategorie N1) en komt in aanmerking voor MIA en de SEBA subsidie.
- Deelvoertuigen: naast het zelf aanschaffen van elektrische voertuigen kun je gebruikmaken van deelvoertuigen. Je kunt bijvoorbeeld een geschikte LEVV (scooter, bakfiets, compact elektrisch voertuig) gebruiken voor jouw opdracht. Voorbeeld van een aanbieder is Mego Mobility.
- Naast het zelf aanschaffen van elektrische voertuigen kun je vervoer (deels) uitbesteden. De aanschaf van voertuigen en inzet van personeel laat je over aan de gespecialiseerde partij die goederen met elektrische voertuigen bij de klant bezorgt. Zo is er een nieuwe generatie stadsdistributeurs aan het ontstaan die the last mile emissievrij kan uitvoeren, zoals City Hub, Hubbel, HUB 010 en Breytner.
- Andere planning: op dit vlak zijn er veel opties mogelijk, geheel afhankelijk wat de aard van de werkzaamheden van je bedrijf is. Voor een installatiebedrijf kan het bijvoorbeeld gaan om onderdelen overnight in-car te laten leveren in plaats van dat installateur met zijn bestelbus via het centrale magazijn rijdt en daarmee (te) veel dagkilometers maakt.
Elektrische vrachtwagen
De grote merken van vrachtwagens zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens. Welke elektrische vrachtauto’s nu al verkrijgbaar zijn, lees je hier.
Er zijn ook enkele ombouwbedrijven actief, zoals Ginaf en Emoss. De meeste elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden, komen daar vandaan. De aanschaf- en/of ombouwkosten zijn hoog, denk aan drie of vier keer zo duur ten opzichte van een diesel. Daarnaast zijn door de nieuwe techniek en de beperkte aftersales-organisatie de onderhoudskosten relatief hoog.
Door de grote batterijpakketten is het (snel)laden van elektrische vrachtwagens een uitdaging. Thuisladen of ‘op straat’ zoals met een elektrische bestelauto is niet mogelijk dus het moet bij het bedrijf gebeuren. Op locatie moet dan wel netcapaciteit aanwezig zijn.
Om een elektrische vrachtauto rendabel te laten zijn, moet deze zo veel mogelijk operationeel zijn. Maar door de beperkte actieradius moet de e-truck veel stilstaan om op te laden. Puzzelen dus, om de best passende logistieke stromen te vinden en daar de ritplanning (en chauffeur) op af te stemmen.
Elektrisch rijden met een vrachtwagen is voorlopig weggelegd voor de echte pioniers. Een daarvan is Breytner, een Rotterdams transportbedrijf dat een volledig elektrisch wagenpark heeft bestaande uit vier bakwagens met wisselbaksysteem. Het is een van de eerste bedrijven die een elektrische Semi van Tesla heeft gereserveerd. Zie www.breytner.com voor meer info.
Subsidie elektrische vrachtwagen
In 2023 is er een bedrag van 30 miljoen euro beschikbaar aan subsidie voor de aanschaf van elektrische trucks. De AanZET-regeling gaat op 4 april 2023 open. Kijk voor meer informatie op de website van RVO.