Fleetmanagement-systemen: het is altijd maatwerk

Bovenaanzicht van 10 lege vrachtwagens die naast elkaar geparkeerd staan

Door Wout van den Heuvel

Steeds meer transportondernemers gaan over tot aanschaf van een fleet management-systeem. Ook kleinere bedrijven, zo merken ze bij Transport en Logistiek Nederland. “Bij de ledenservice krijgen we er veel vragen over”, vertelt Wout van den Heuvel, vakspecialist ICT bij de brancheorganisatie. ‘Kernvragen zijn: wat is er te koop? En: wat past bij mijn bedrijf?’

Hij maakt meteen duidelijk: “Op die laatste vraag is geen standaardantwoord te geven. Dat is per bedrijf anders. Welke activiteiten doe je? Het maakt nogal verschil of je in stadsdistributie actief bent of op Zuid-Spanje rijdt. Ter illustratie: wij hanteren bij TLN zestien deelmarkten in het wegvervoer en die zijn allemaal anders. Het is altijd maatwerk.”

De kosten variëren ook. Per bedrijf en per leverancier. In de meeste gevallen is sprake van een eenmalige investering, plus een abonnement voor de gebruikskosten van de software. De software is via een internetplatform beschikbaar; de gegevens worden in de cloud opgeslagen. “Een dergelijk abonnement kost een paar tientjes per maand, per voertuig”, aldus Van den Heuvel.

Over de mate van besparingen dankzij FMS-systemen kan hij geen uitspraken doen. “Dat is ook weer  afhankelijk van het specifieke bedrijf. Je kunt wel aanhouden dat de terugverdientijd in de meeste gevallen één tot twee jaar is.” Gemiddeld gaan de boordcomputers drie tot vier jaar mee.

Wat betreft de voordelen noemt Van den Heuvel betere communicatie als eerste. En verder: “Beter zicht op het rijgedrag van de chauffeur, het volgen van het voertuig en de lading, rijtuigondersteunende activiteiten en brandstofbesparing.” En de nadelen? “Die zijn er eigenlijk niet”, besluit hij.

Meer informatie? Kijk op onze kennispagina of neem contact op met de TLN ledendesk via (088) 45675 67 of info@tln.nl.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?